Starptautiskās Muzeju padomes Latvijas Nacionālā komiteja (ICOM Latvija) sadarbībā ar ICOM Lietuva īsteno projektu „Muzeju tendences un perspektīvas: fokuss uz Lietuvu un Latviju” (ICOM Solidarity Project “Museum Tendencies and Perspectives: Focus on Lithuania and Latvia”), kura ietvaros tiek īstenots pētījums par Latvijas un Lietuvas muzeju tūrisma potenciālu un pieredzi, COVID-19 apstākļos strādājot ar tūristu piesaisti no tuvējām kaimiņvalstīm. Projektā piedalās Latvijas un Lietuvas pētnieki: Latviju pētījumā pārstāv Latvijas Kultūras akadēmija sadarbībā ar SIA “Analītisko pētījumu un stratēģiju laboratorija”. Pētījuma ietvaros veiktas dažādas aktivitātes, piemēram, Latvijas un Lietuvas muzeju aptauja par darbu ar tūristiem no kaimiņu valstīm.
Konferencei sekoja aptuveni 150 klausītāji
2021. gada 23. novembrī Starptautiskās Muzeju padomes (ICOM) Latvijas Nacionālā komiteja un Starptautiskās Muzeju padomes Lietuvas Nacionālā komiteja organizēja starptautisku konferenci „Muzeji un reģionālais tūrisms: tendences un perspektīvas”. Konferencē piedalījās LKA Zinātniskās pētniecības centra vadošā pētniece Baiba Tjarve, kura prezentēja pētījuma rezultātus attiecībā uz tūrisma potenciālu Latvijas muzejos.
Konference notika tiešsaistes platformā Zoom, tās norise tiks raidīta arī ICOM Lietuvas Nacionālās komitejas un ICOM Latvijas Nacionālās komitejas sociālā tīkla Facebook kontos. Kopumā konferencei sekoja ap 150 klausītāji no Lietuvas un Latvijas muzejiem un tūrisma sektora.
2020. gada vasarā tūristu plūsma no Baltijas valstīm proporcionāli palielinājās
Pētījumā secināts, ka muzeju piedāvājums jāskata plašākā brīvā laika un tūristus interesējošu aktivitāšu kontekstā. Lai gan ir secināts, ka īpaši 2020.gada vasarā tūristu plūsma no Baltijas valstīm proporcionāli palielinājās, tomēr tūristiem ne vienmēr muzejs ir pirmā izvēle, jo ir plašas un daudzveidīgas laika pavadīšanas iespējas – gan atpūšoties dabā, gan apmeklējot citus izklaides vai kultūras pasākumus. Lai veicinātu tūristu interesi par muzejiem, muzejiem ir ciešāk jāsadarbojas ar citām tūrisma nozares institūcijām un kultūras pasākumu organizatoriem. Kā arī precīzāk jāizprot, kuras ir tās apmeklētāju grupas, kam varētu interesēt konkrētā muzeja piedāvājums, un kā tās vislabāk uzrunāt.
Latvijas muzeju veiktās aptaujas dati liecina, ka, lai arī muzeji augstu novērtē savu tūrisma potenciālu (63% aptaujāto muzeju pārstāvju saka, ka viņu pārstāvētajam muzejam ir liels potenciāls piesaistīt tūristus no kaimiņu valstīm), tikai viena piektā daļa muzeju patiešām to izvirza kā sava darba prioritāti. Tāpat muzeju pārstāvji gan aptaujā, gan intervijās atzīst, ka muzejiem trūkst kapacitātes un finansējuma, lai īstenotu specifiskas uz tūristu piesaisti vērstas aktivitātes.
Covid-19 pandēmija īpaši smagi skāra tūrisma nozari, apturot starptautiskā tūrisma plūsmu. Taču tiklīdz epidemioloģiskās situācija to pieļāva, gan Baltijas valstīs, gan citviet pasaulē bija vērojams straujš vietējā un reģionālā tūrisma uzplaukums, kam spilgts piemērs bija 2020.gada vasaras „Baltijas burbulis”. Tāpēc 2021.gadā tika veikts pētījums Latvijā un Lietuvā, lai apzinātu muzeju pašreizējo situāciju un potenciālu reģionālā tūrisma piedāvājuma attīstīšanā.
Iegūtie dati un rekomendācijas noderēs citās krīzes situācijās
Projekta iniciatori vērtē, ka pētījumā iegūtie dati un izstrādātās rekomendācijas muzejiem un politikas veidotājiem veicinās Latvijas un Lietuvas muzeju, tūrisma nozares, pašvaldību un valsts institūciju sadarbību, lai muzeji spētu krīzes (un ne tikai krīzes) izraisītos apstākļos veiksmīgi piesaistīt apmeklētājus un sasniegt citas mērķauditorijas.