No 27. aprīļa līdz 5. jūnijam Rīgas mākslas telpā, Kungu ielā 3, būs skatāma Zviedrijas Institūta rīkotā izstāde ECO CHIC– Towards Sustainable Swedish Fashion. Izstādes norises laikā plānoti semināri un radošās darbnīcas.
Zviedrijas Institūta rīkotajā izstādē ECO CHIC – Towards Sustainable Swedish Fashion pārstāvēti Zviedrijas modes dizaineri, kuri savā darbā izmanto videi draudzīgu un ētisku pieeju, neziedojot modes tendenču aktualitāti.
Atšķirībā starp ekoloģisku un cita veida apģērbu nav acīmredzama. Eko-modes idejas pamatvērtības atklājas dizaineru uzskatos – uzstādījumos, kādus tie izvirza materiālu kvalitātei un izejvielām, ražošanas procesiem. Tērpu ekoloģiska un ētiska ražošana sākas ar to dizainu un turpinās līdz pat valkāšanai gatavam izstrādājumam.
Mūsdienu tekstila industrija bieži vien piesārņo dabu un saīsina cilvēka mūžu. Tā patērē vairāk ūdens kā daudzas citas rūpniecības nozares, izplata kaitīgas ķimikālijas un rada ievērojamus oglekļa dioksīda izmešus. Kopā ar apavu ražošanas nozari, tajā nodarbināti gandrīz miljards cilvēku; daudzi no tiem trešās pasaules valstīs strādā necilvēcīgos apstākļos un nesaņem pienācīgu atlīdzību. 1987. gadā cilvēki izmantoja tikai tik daudz resursu, cik daba spēja atjaunot. 2007. gadā pasaules atjaunojamie resursi gada griezumā bija izlietoti jau līdz 6. oktobrim un ekoloģiskā ziņā šis gads tika noslēgts ar iztrūkumu.
Zem apģērba pievilcīgā izskata slēpjas nepatīkama patiesība. Šobrīd modes nozare saskaras ar lielām problēmām, tomēr mūsdienu videi kaitīgajam apģērbam pastāv alternatīvas, kas spēj mainīt attieksmi pret modi un patēriņu. Ekoloģiska domāšana, ilgtspējīga attīstība tieši šajā virzienā nav tukši vārdi un mode nav saistīta tikai ar ārējo izskatu.
Projekta ietvaros 15. maijā Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā notiks zviedru modes dizainera Riharda Lindkvista (Rickard Lindqvist) radošā darbnīca, savukārt darbnīcas rezultāti jau nākamajā dienā tiks aplūkoti semināra laikā Ziemeļu Ministru padomes birojā.
Ikdienas apģērba izgatavošanai – (žakete, krekls un bikses) – tiek izlietoti vismaz 5 metri auduma. Aptuveni 20% no šī auduma kļūst par neizmantojamiem atgriezumiem.. Vēsturiski audumu veidošana ir bijis laik- un darbietilpīgs, dārgs process. Modes vēstures gaitā ir vairāki piemēri kā audumu izmantot pilnībā. Tas redzams dažādu tautu nacionālajos tērpos, piemēram, kimono, sari vai Eiropas viduslaiku kreklos. Radošās darbnīcas galvenā ideja – veidot apģērbu bez auduma atgriezumiem, un izmantot visus 100% auduma. Seminārs rosinās jaunas idejas un radošu pieredzi.
Īpašais notikums – atklātā diskusija “Latvijas modes dizains – ilgtspējīga attīstība?” 21. maijā paredzēts Rīgas Mākslas telpā. Mūsu un ārvalstu eksperti, dizaineri, uzņēmēji un izglītības jomas pārstāvji runās par esošo situāciju, dalīsies pieredzē un vērtēs nākotnes izaugsmes iespējas.
Zviedrijas institūts ir sabiedriska aģentūra, kas veicina Zviedrijas atpazīstamību ārvalstīs. Tā mērķis ir veicināt dinamisku dažādu formu ilgtermiņa sadarbību ar citām valstīm. Projekta vadība: Anna Maria Bernica (Anna Maria Bernitz) Kuratore un ekspozīcijas dizainere: Karina Grens (Karin Gräns)
Izstādi rīko: Zviedrijas Institūts, Zviedrijas vēstniecība Latvijā, Rīgas kultūras aģentūra, Rīgas mākslas telpa, Dizaina Informācijas centrs, Ziemeļu Ministru padomes birojs Latvijā
Radošās darbnīcas, semināru un diskusiju organizē: Dizaina Informācijas centrs, Latvijas Modes Fonds, Kultūras un radošās industrijas izglītības centrs, Banku Augstskola.