Latvijā un ārzemēs ievērību guvuši komponisti un izpildītāji apvienojušies kopīgā projektā, lai izveidotu nebijušu priekšnesumu – ambientā džeza operu “Pilsētas romance”. Tas ir jauns izaicinājums Latvijas mūzikas dzīvē, ko varēs apmeklēt jau no 1. aprīļa.
Vokālā grupa Putni un trīs komponisti – Uģis Prauliņš, Niks Gothams un Kristaps Pētersons, izrādījies lielisks tandēms, lai kopā ar režisoru Mārtiņu Eihi un scenogrāfu Reini Suhanovu radītu skatuviski dramaturģisku iestudējumu.
“Pilsētas romance” ir trīsdaļīgs koncertuzvedums ar džeza, roka un ambient mūzikas elementiem. Izrādes stāsts ir par mīlestību, romantiku, prieku, skumjām, cerībām un pilsētu – trokšņainu, skaudras vientulības un pūļa kopā sanākšanas vietu.
Režisors Mārtiņš Eihe par skatuves darba kopējo koncepciju saka: “ASTOŅAS SIEVIETES. PILSĒTA. ČETRI VĪRIEŠI. DŽEZS.Trīs dažādas versijas par to kā sieviete jūtas pilsētā: tad kad iemīlas pirmo reizi, tad kad viļas pirmo reizi un tad kad pati ir gatava iekarot sirdis.
Pirmā mīlestība. Tā pavada visu dzīvi, tā ir tīra, ne ar ko nesajaucama un neatkārtojama. Un tā ir bijusi visām, citām uz visu mūžu, citām vien mazu mirklīti, bet nekad tā netiks aizmirsta, tā arvien paliek Tevī.
Un tad, kaut kur līdzās, pastāv vilšanās. Tā atnāk nemanot, iebrāžas pa durvīm spēji, tā gaida savu laiku. Un gadās, ka aizrauj sev līdzi it visu. Ir reizes, kad izdodas tai nostāties pretī. Citreiz tā ir kā dūres trieciens, kas nogāž Tevi no kājām un vēl ilgi pēc tam neļauj piecelties.
Bet tu piecelies. Piecēlusies jau esi gatava cīnīties. Cīnīties par savu mīlestību un turēt to ciet, aizsargāt un lolot. Un tad Tev ir vajadzīga kara māksla. Viltīga, gudra, reizēm mazliet negodīga. Māksla aizstāvēt to, kas ir visdārgākais, pēc kā visas tik ļoti tiecas – Mīlestības.
Par to būs mūsu stāsts. Par Mīlestību. Un mūsu ieroči būs džezs, balsis un kustība”.
Kristaps Pētersons, tāpat kā visi pārējie, izceļ profesionālus un mākslas misijas mērķus:”Šī projekta pamatdoma ir radīt skaņdarbu, kas reflektētu par šībrīža situāciju Latvijā. Līdz šim Latvijas akadēmiskās mūzikas kopējās tendences uzrāda attālināšanos un distancēšanos no realitātes fakta. Uzskatu, ka šobrīd nepieciešams mazināt plaisu starp akadēmisko mūziku un klausītāju.
Darba tehniskā ideja ir izveidot muzikāli neitrālu konstrukciju no instrumentiem un emocionāli sakāpinātu muzikālu vēstījumu no balsīm. Manā skaņdarbā par tekstu bāzi tiks izmantoti medijos atrastie stāsti par cilvēku dzīvēm, reālu meiteņu pieredzi un pārdzīvojumiem”.
Uģi Prauliņu ir iespaidojis Ingas Gailes mūsdienīgais pasaules skatījums dzejā: “Skaņdarbs būs veidots no dažādiem fragmentiem, tomēr kā vienots veselums, urbānajā vidē radīti un tai veltīti skaņdarbi caur jaunas sievietes prizmu, vientulības sajūtām, nerealizējušos piepildījumu.
Vokālo un dramaturģisko slodzi nes “Putni” – ar dažādu balsu un vokālo paņēmienu izmantošanu, pavadījums – vīrišķais elements “trio” – saksofons, kontrabass, un taustiņinstrumenti, Nika Gothema, Kristapa Pētersona un Uģa Prauliņa skatījumā.
Nika Gothama pieeja ir pavisam vienkārša un tieša: “Naivi pozitīvais pilsētvidē. Visam vajadzīga Stratēģija…. Improvizācija, kustība, skaistums…”
Tādēļ viņš izmanto ķīniešu autora Sun Tzu tekstu par kara mākslas stratēģiju un taktiku.
Izrādes krāsainībai astoņas dziedātājas vienlaikus būs arī instrumentālistes (ģitāra, akordeons, alta saksofons, blokflauta, vijole, klavieres, perkusijas u.c.).
Liela loma uzvedumā iecerēta gaismai, kas lielā mērā veidos arī iestudējuma scenogrāfiju (gaismu mākslinieks Mārtiņš Feldmanis), tiešā dziedātā un spēlētā skaņa tiks kombinēta ar elektroniski pārveidotu un papildinātu skaņu, pastiprinot ilūziju par dažādām telpām un vairākiem priekšnesuma plāniem (skaņu režisors Jānis Vasilis).
Šobrīd pabeigti skaņu ieraksti dziesmām, kuras drīz atskaņos Latvijas raidstacijās. Notiek aktīvs uzveduma iestudēšanas darbs.